Adab Terhadap Guru =)





Hai.. Aku nak citer pasal adab.. Sebenarnya adab nih aku salin time Ustazah bagi usrah kt surau (di Maktab).. Haha.. Ramai doe pelajar sekarang yang tak reti nak hormat Guru. Semakin besar, semakin besar kepalanya -.- Haha.. termasuklah aku jugak.. kdgx2 ada la jugak rasa tak pueh hati pasai cikgu but nak buat mcm mana kan? Lumrah Pelajar. but kita kena la elakkan kalau nak dapatkan Keberkatan Ilmu.  Mmg la susah nak ubah..Kena cuba jugak ! Jangan jadikan Tabiat  .!!  Tak semestinya guru tu cikgu . Orang yang kita mintak tolong ajar pun itu dinamakan berguru. Kena hormat jugak tau . Contoh macam kawan . So aku nak kongsi sikit Here the Adab by Ustazah Masyitah yang comel :* Huhu


Adab Terhadap Guru

Mendahulukan salam dan bersalaman mencium tangan sebagai tanda penghormatan

Jangan banyak bercakap di depan guru

Jangan bercakap kalau guru tak bertanya

Jangan bertanya , jikalau di arah guru

Jangan menyakat kata-kata guru

Jangan mengumpat guru dengan pelajar lain

Jangan berbisik di hadapan guru

Jangan berpaling ke kiri dan ke kanan

Jangan menyoal semasa guru kepenatan

Berdiri bila guru bangun ketika untuk keluar / masuk

Dengar dengan khusyuk walaupun diulang seribu kali

Rujuk guru dalam memilih ilmu

Jangan duduk ditempat guru

Jangan berjalan dihadapan guru kecuali darurat

Jangan ketuk pintu banyak kali sehingga guru datang kepadanya . Sekurang-kurangya tiga kali

Sentiasa mendapat keredaanya dan menjauhi kemurkaannya

Muliakan anak-anak guru

Selalu berhubung dengan guru

Elakkan tidak menziarahi lebih 40 hari

Selalu mendoakan guru selepas setiap solat 5 waktu

Huhu.. Kalau tak silap aku , ustazah kata nih daripada Iman Ghazali.. kalau tak silap la.. aku pun ta ingat dah.. Btw Ingat Tau Hormat Cikgu ! Ok.. That`s all.. nanti aku tulis lagi .. Babai :*
..

0 comments

Hey thanks for reading. Feel free to comment tp yang murni sahaja okay ^^