M A A F

Maaf ? Pernah buat silap kan ? Takkan tak pernah mintak maaf kan. Tipu kalau tak pernah. Dari hang hidup dari tak boleh jalan sampai boleh jalan mesti tahu apa tu maaf . Dari kecik parents dah ajar , mak ajar
"Haa mintak maaf balik. "
Time sekolah tadika bila gaduh dengan kawam mesti mintak maaf.
"Mintak maaf noh , salam balik . Kawan balik " .. Oh rindunya zaman tadika .

Maaf ada dua pihak . Pihak  mintak maaf dengan pihak yang beri maaf tu . Takkan tu pun tak tahu ? Takkan mintak maaf kat sorang² . Dalam sehari mintak berapa kali ? Dari pagi sampai petang pastu malam berapa kali ? Sedar atau tak even hang tak mintak maaf kat orang tapi dalam sehari tu lima kali hang akan mintak maaf . Pada sapa ? Pada pencipta kita , Tuhan Pada Allah swt... Sedar dak ? Lima kali sehari tunaikan solat lima waktu habis solat , kita doaa mintak maaf atas segala tingkah laku segala dosa segala silap dan sebagainya . Kalau yg rajin buat solat sunat setiap kali berdoa memang wajiblah mintak maaf kat Tuhan . Melainkan tak solat bagi cukup. Even nak berdoa tanpaa solat pun mesti minta ampun dulu .

Kalau buat salah kepada Tuhan , kita mintak maaf kat Tuhan. Kalau kita buat salah kepada manusia , kita mintak maaf kat manusia . Kan tahukan tu ?
Tapi bila buat salah kat Tuhan kita tahu nak mintak maaf kat Tuhan . Tapi bila buat salah kat manusia kenapa kita tak tau nak mintak maaf kat manusia ??
Kita kat Tuhan pun kita berani buat dosa buat salah buat silap ingkar arahan Allah ... Kat manusiaa apatah lagi kan.. Takyah cakaplah .. Aku pun buat jugak .

Sebab takmau mintak maaf? Sebab diaa manusiaa sama macam kita ? Dia pun buat dosa ? Dah tu kita pun buat dosa . Kadang manusia buat silap tanpa sedar . Kita mana tau kann.. Yang kita tau "no one perfect " tahu tak perfecf tahu buat dosa tapi taktahu mintak maaf . Sebab tak mintak maaf ? Sebab kita tak nampak silap kita . Kita kata kita betul semua benda , kita tak pernah salah orang lain salah , cakap kata nobody perfect, dah memang sah² lah buat salah . Ego pun punca gak sebab tak reti nak mintak maaf . Nak orang lain mintak maaf tapi kita taknak mintak maaf kat orang .

Kemaafan yang ikhlas bila hang lupakan kesalahan yang orang tu dah buat terhadap hang , dan hang maafkan orang tu . Susah memang susah beb . Tapi cubalah sebab hang akan tenang . Sebab hati yang ikhlas akan berasa ketenangan tu . In sha Allah .

Maka itu , aku nak mintak maaf kepada semuaa manusia yang kenal mahupun tak kenal . Maafkan lah . Aku manusia buay silap buat salah . Tak kira lah besaq ka kecik . Sebab salah tu tak kira saiz tak kira area .

Okay sorry for everything . Maafkan aku , mungkin aku tak sengaja . :( Maaflah kalau akhir² ini aku selalu menyakitkan hati orang .
Maaflah kalau aku ego . Maaflah kalau aku lupa aku leka aku lalai . Maaflah kalau aku tak hargai .Maaflah kalau aku tak mampu nak jadi kawan yang baik . Maaf kalau aku terlancang teremosi terlepas cakap . Maaflah aku tak sempurna . Maafkanlah atas segalanya-galanya . Maafkan aku . :,)

0 comments

Hey thanks for reading. Feel free to comment tp yang murni sahaja okay ^^